Viegun logo 250px

Plantaardige voeding tijdens overgang een must

Vegan voeding tijdens overgang

Wist je dat plantaardige voeding overgangsklachten kan verminderen? Plantaardige voedingsmiddelen hebben namelijk bepaalde gunstige eigenschappen die helpen bij het verlichten van overgangsgerelateerde klachten. We willen natuurlijk graag weten hoe dat precies werkt. Daarom gingen we in gesprek met Natascha Vos. Natascha is leefstijlcoach en helpt vrouwen in de overgang de transitie te maken naar een gezond, plantaardig eetpatroon.

Natascha: “Een paar jaar geleden zat ik niet lekker in mijn vel. Ik was in de overgang, maar had het niet in de gaten. De overgang is een heel normaal natuurlijk proces, maar dat je jezelf moe, depressief, angstig en prikkelbaar voelt, niet goed kunt focussen, aankomt in gewicht én slecht slaapt dat is niet normaal. Je hoeft dit niet te accepteren. Plantaardige voeding heeft mijn leven veranderd. Ik gun elke vrouw de juiste support tijdens de overgang. Daar heb ik mijn missie van gemaakt.”

Natascha Vos

Impact voeding tijdens overgang

Tijdens de overgang, dit kan al zijn vanaf 35 jaar, verandert je hormoonhuishouding. Deze hormonale veranderingen hebben veel invloed op je gezondheid en welzijn. Juist in deze periode is het belangrijk om goed voor je lichaam te zorgen. Wist je dat voeding een enorme impact heeft op je hormonen? Door over te stappen op een plantaardig dieet help je je lichaam om de hormonen in balans te houden. Natascha: “Je levensstijl aanpassen. Plantaardig gaan eten tijdens de overgang. Dat is de basis. Het is de eerste en belangrijkste stap in super goed voor jezelf gaan zorgen.”

Voeding tijdens overgang

Het positieve effect van plantaardige voeding tijdens de overgang

Wat doet plantaardige voeding tijdens de overgang? Welke impact heeft het op je gezondheid en op je hormonen? Natascha legt uit hoe dit precies werkt:

“De voedingsstoffen in een veganistisch dieet ondersteunen de productie en regulatie van hormonen, hebben ontstekingsremmende eigenschappen, zorgen voor gezonde darmen, een stabiele bloedsuikerspiegel en een goede hersenfunctie en mentale gezondheid.”

“Wat veel mensen niet weten is dat chronische ontstekingen kunnen leiden tot hormonale disbalans en aandoeningen zoals endometriose en andere hormonale problemen. Gezonde darmen zijn cruciaal voor de ontgifting van overtollige hormonen. Daarnaast zorgt een stabiele bloedsuikerspiegel voor een gelijkmatig energieniveau en vermindert het stemmingswisselingen.”

“Als je stopt met het eten van dierlijke producten tijdens de overgang krijg je veel minder verzadigde vetten binnen. Verzadigde vetten leiden tot een verstoring van de hormoonproductie, met name die van insuline en oestrogeen. Daarnaast bevatten dierlijke producten toegevoegde hormonen die de hormonale balans in je lichaam verstoren.”

Samengevat: plantaardige voeding tijdens de overgang heeft een positief effect op de gezondheid van je darmen, je immuunsysteem, je energieniveau en je mentale gezondheid. Je wordt weer helder en scherp en gaat beter slapen. En je zult wat kilo’s gaan afvallen. Natascha: “Ik voel me weer energiek, scherp en vrolijk. Ik heb me nog nooit zo zelfverzekerd en sterk gevoeld. Ik kan nu genieten van deze prachtige, nieuwe periode in mijn leven.”

Plantaardige voeding tijdens overgang

Coachingstraject plantaardig eten tijdens overgang

Plantaardig eten is helemaal niet moeilijk, maar juist ontzettend eenvoudig. Je hoeft echt geen goede kok te zijn. Met de methode en de begeleiding van Natascha heb je het zo onder de knie. Binnen no time wil je nooit meer anders. Natascha geeft 1 op 1 coaching zodat ze iedereen de beste hulp en adviezen kan geven. Na een paar weken merk je al verschil. Wil je meer weten over plantaardige voeding tijdens de overgang? Neem dan een kijkje op haar website.

We willen Natascha Vos bedanken voor haar bijdrage aan dit artikel. We vinden het belangrijk dat er meer wordt gepraat over de overgang, overgangsgerelateerde klachten en wat plantaardige voeding kan betekenen. Vind jij dit ook belangrijk? Herken jij jezelf in dit artikel? We zouden het op prijs stellen als je dit zou willen delen via je netwerk.

Vegan voeding tijdens overgang
voeding tijdens overgang

Natascha Vos

Natascha Vos is leefstijlcoach en helpt vrouwen in de overgang de transitie te maken naar een gezond, plantaardig eetpatroon. Meer weten? Op de website van Natascha vind je alle informatie.

Website Natascha Vos
Viegun logo 250px

Viegun nieuws ontvangen?

Ik ga akkoord met het verwerken van mijn gegevens. *

We sturen je geen spam! Lees ons privacybeleid voor meer informatie.

Misschien wil je dit ook lezen?

Matcha chia pudding
Matcha chia pudding

Dit recept voor een vegan matcha chia pudding ontvingen wij van Lady Fruitcake. Deze pudding

Delen?

LinkedIn
Facebook
Picture of Viegun
Viegun… wattes? is een informatieve website voor en door veganisten. Wij willen je graag helpen bij jouw zoektocht naar een (meer) plantaardig leven. Dit doen we niet alleen door het delen van verhalen van andere veganisten. We publiceren regelmatig informatieve blogs over een veganistische leefstijl. Ben je veganist en wil je jouw verhaal met ons delen? Lever je producten die passen bij onze missie? Of heb je een vegan restaurant? Laat het ons weten! We geven graag aandacht aan vegan initiatieven.